loading...
همه چیز از شهر سامان
یگانه چت
بنر یگانه چت
امیر مسعود بازدید : 57 زمستان 1392 نظرات (0)

نذور در سامان بصورت جنسی و پولی میباشد و بهر صورتی که باشد در روزهای خاصی از سال که عبارتند از ایام سوگواری مثل تاسوعا و عاشورا، اربعین و نوزدهم و بیست و یکم رمضان و همچنین اعیاد مذهبی انجام می پذیرد.

امیر مسعود بازدید : 55 زمستان 1392 نظرات (0)

از جمعیت 6285 نفری شهر سامان، 4684 نفر از 7 ساله به بالا بوده و از این نفرات تنها 1268 نفر با سواد میباشند، در نتیجه 1/27% مردم 7 ساله به بالا باسواد و بقیه سواد خواندن و نوشتن ندارند، باید توجه داشت که قسمت اعظم بیسوادان را زنان و دختران تشکیل میدهند زیرا با سوادان بین زنان و دختران تنها به 7/7% میرسد در حالیکه 8/46% مردان باسوادند.

علت بیسوادی زنان و دختران اشتغال آنها به قالیبافی بوده است و این امر مانع شده که دختران لازم التعلیم بتوانند به دبستان راه یابند.

امیر مسعود بازدید : 81 زمستان 1392 نظرات (0)

درشهر سامان دو باب مسجد وجود دارد و مردم در ماه مبارک رمضان و محرم در این دو مسجد به برگزاری مراسم دینی می پردازند، بسیار اتفاق افتاده است که هرگاه احساس کنند که مسجد احتیاج به تعمیر و ایجاد ساختمانهای جدید دارد بر اساس تعاون همگمانی به جمع آوری پول می پردازند و حتی ممکن است کسانی که پول ندارند خودشان در موقع تعمیر یا ساختمان مسجد کار کنند، همیشه بنا و کارگر و بعضی مصالح ساختمانی مجانی و از طریق کمک دیگران تهیه میشود.
جمع آوری اعانه برای مستمندان در مساجد

در مساجد شهر سامان در ایام سوگواری بسیار دیده میشود که پس از ختم مراسم مذهبی یکی از مردم به روی منبر رفته و اظهار میدارد که یکی از اهالی محل احتیاج به کمک شما دراد و هر کس هر اندازه که می تواند کمک کند تا رفع گرفتاری از محتاجی بشود در نتیجه هر کس مبلغی را به شخص مورد اطمینانی که همانجا معرفی میشود می پردازند و او نیز وجوه جمع آوری شده را در موقع مناسبی به شخص محتاج می پردازد. گاهی اتفاق میافتد که حتی کمک دهندگان شخص محتاج را نمی شناسند.

امیر مسعود بازدید : 99 زمستان 1392 نظرات (0)

شهر سامان منطقه ایست کشاورزی و کار اصلی مردان کشاورزی می باشد و زنان هیچگاه در امر کشاورزی شرکت نمی کنند، در این محل سنتهای قدیم کشاورزی در حال از بین رفتن بوده و کشاورزی مکانیزه جای آنرا میگیرد، تولیدات کشاورزی این منطقه شامل غلات، میوه و خشکبار میباشد. قسمت اعظم زمینها به باغات میوه و انگور اختصاص دارد.

محصول انگور و کشمکش و میوه جات به شهرکرد و اصفهان و سایر نقاط فرستاده می شود و کشاورزی بصورت دیمی و آبی انجام میگیرد، آب جهت کشاورزی از طریق قنوات تأمین میگردد.

زنان و دختران شهر سامان به قالیبافی اشتغال دارند، بعد از کشاورزی مهمترین کار تولیدی این محل را قالیبافی تشکیل میدهد و در تأمین اقتصاد خانواده ها نقش مهمی ایفا میکند.

از کل شاغلین شهر سامان که 2552 نفر میباشند، 1697 نفر به کارهای تولیدی اشتغال دارند از این تعداد نفرات در حدود 98% به قالیبافی و تهیه مواد آن می پردازند، در نتیجه نقش قالیبافی در اقتصاد شهر سامان مشخص میگردد، از کل شاغلین شهر سامان تنها 626 نفر که 255 کل را تشکیل میدهد به کار کشاورزی اشتغال دارند.

امیر مسعود بازدید : 99 زمستان 1392 نظرات (0)

این نکته قابل توجه و لازم به توضیح است که چطور در یک منطقه کشاورزی 5/52% کارها در امور تولیدی میباشد؟

چون نیمی از جمعیت که همان زنان و دختران میباشند به قالیبافی اشتغال دارند تعداد زیادی از مردان نیز در امر تهیه و تأمین مواد مورد مصرف قالیبافی کار میکنند، در نتیجه به سوال فوق پاسخ داده شده و موضوع روشن میشود.

اگر جمعیت فعال را از دو ساله به بالا محسوب نمائیم از کل جمعیت شهر سامان که 6258 نفر است 2016 نفر به بالاتر از دو سال بوده و جزو فعالین محسوب میشوند (بدون اختساب از کار افتادگان).

امیر مسعود بازدید : 53 زمستان 1392 نظرات (0)

آب و هوای سامان از نوع آب و هوای معتدل کوهستانی است و دارای زمستانهای سرد و تابستانهای ملایم می باشد، حداکثر درجه حرارت در این شهر به 39  درجه سانتیگراد و حداقل درجه حرارت به 10- درجه سانتیگراد در زمستان می رسد، بارندگیهای این شهر در زمستان و بهار صورت میگیرد. باران سالیانه آن به 250 میلیمتر می رسد.

امیر مسعود بازدید : 42 زمستان 1392 نظرات (0)

جمعیت شهر سامان طبق سرشماری عمومی سال 1345 به 6258 میرسد این جمعیت از 1291 خانوار تشکیل شده است.

امیر مسعود بازدید : 65 زمستان 1392 نظرات (0)

سامان شهری است که در 20 کیلومتری شمال غربی شهرکرد و 90 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع است. بنابر این از نظر تقسیمات کشوری تابع استان چهار محال و بختیاری می باشد.

چهار محال عبارت است از چهار بولک به نامهای لار، کیار، گندمان و میزوج. شهر سامان در منطقه لار واقع است و سامان منطقه ایست کوهستانی که جنوب و غرب آن توسط بلندی احاطه شده و در جنوب غربی آن تنگه ای بین دو رشته کوه وجود دارد، که تنها راه ارتباطی سامان با شهر کرد و سایر دهات و شهرهای چهار محال بختیاری محسوب میشود.

ارتفاع شهر سامان از سطح دریاهای عمومی 186 متر می باشد، مرز شمالی و شمال شرقی سامان را زاینده رود تشکیل می دهد. این رودخانه در فاصله 5 کیلومتری سامان در بستر عمیقی عبور میکند و آب رودخانه به هیچ وجه قابل استفاده کشاورزی سامان نمی تواند باشد؛ چون بستر رودخانه دره عمیقی است که آب آن به زمینهای سامان قابل انتقال نیست.

امیر مسعود بازدید : 85 زمستان 1392 نظرات (0)

در اولین جمعه ماه محرم الحرام، همزمان با سراسر کشورهای مسلمان، مراسم شیرخوارگان حسینی با حضور مادران طفل شیر خوار در شهرستان سامان برگزار شد.

وب سایت خبری شهرستان سامان تصاویری این مراسم را برای شما همشهریان عزیز به نمایش گذاشته است.

 

تصاویری از مراسم شیرخوارگان حسینی در شهرستان سامان (محرم 1392)


تصاویری از مراسم شیرخوارگان حسینی در شهرستان سامان (محرم 1392)


تصاویری از مراسم شیرخوارگان حسینی در شهرستان سامان (محرم 1392)


تصاویری از مراسم شیرخوارگان حسینی در شهرستان سامان (محرم 1392)


تصاویری از مراسم شیرخوارگان حسینی در شهرستان سامان (محرم 1392)

 

 

امیر مسعود بازدید : 68 زمستان 1392 نظرات (0)

مصادف با دهه فجر گلزار شهدای شهر سامان عطر افشانی و گلباران شد.

به گزارش سامان ما امروز (پنجشنبه) بعد از ظهر مصادف با دهه فجر گلزار شهدا با حضور امام جمعه سامان، کریمی مدیر کل آموزش و پرورش استان، فرماندار، فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان و دیگر مسئولین شهرستانی و با حضور خانواده های معزز شهداء در گلزار شهدای شهرسامان عطر افشانی و گلباران شد.

این مراسم با هدف زنده نگه داشتن شهدای انقلاب و 8 سال دفاع مقدس و تجدید بیعت با شهدا برگزار شد که مردم شهید پرور سامان استقبال با شکوهی کردند.

 

IMG 0509

IMG 0505

IMG 0467

IMG 0469

IMG 0471

IMG 0481

IMG 0490

IMG 0493

IMG 0494

IMG 0499

IMG 0491

IMG 0503

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 283
  • بازدید کلی : 19,945