loading...
همه چیز از شهر سامان
یگانه چت
بنر یگانه چت
امیر مسعود بازدید : 228 زمستان 1392 نظرات (0)

کارشناس پیش بینی اداره‌ کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: با ورود یک سامانه بارشی جدید از فردا بارش برف را در اکثر نقاط استان خواهیم داشت.

 

کاهش دما و بارش برف و باران از فردا در شهرستان سامان

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان سامان و به نقل از خبرگزاری فارس، محمد ثابت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های پیش یابی یک سامانه بارشی جدید از فردا (27 بهمن ماه) وارد استان خواهد شد. با فعالیت این سامانه بارشی جدید بارش برف را در مناطق غربی استان و از جمله شهرستان سامان شاهد خواهیم بود.

ثابت با بیان اینکه این سامانه بارشی از ساعات اولیه روز سه شنبه به تدریج از استان خارج خواهد شد، گفت: اوج فعالیت این سامانه بارشی در مناطق سردسیر استان از جمله شهرستان کوهرنگ خواهد بود.

این مسئول در ادامه با اشاره به سردترین و گرم‌ترین مناطق استان طی 24 ساعت گذشته، گفت: طی 24 ساعت گذشته لردگان با دمای 14 درجه بالای صفر  و کوهرنگ با دمای منفی 15 درجه سانتی گراد به ترتیب گرم‌ترین و سردترین نقاط استان گزارش شده است.

وی ادامه داد: طی 24 ساعت گذشته حداقل دمای شهرکرد منفی 9 درجه سانتی گراد و حداکثر دمای آن 11 درجه سانتی گراد، حداقل دمای کوهرنگ منفی 15 درجه سانتی گراد و حداکثر دمای آن پنج درجه سانتی گراد، حداقل دمای لردگان منفی پنج درجه سانتی گراد و حداکثر دمای آن 14 درجه سانتی گراد، حداقل دمای بروجن منفی 8 درجه سانتی گراد و حداکثر دمای آن 8 درجه سانتی گراد گزارش شده است.

ثابت اضافه کرد: همچنین حداقل دمای شهرستان سامان منفی چهار درجه سانتی گراد و حداکثر دمای آن 10 درجه سانتی گراد اعلام شده است.

 

 

امیر مسعود بازدید : 72 زمستان 1392 نظرات (0)

چندین افسانه از مردم سامان نقل می شود که چهار افسانه از مهمترین افسانه ها هستند که عبارتند از:

1-   افسانه زن و مرد.

2-   افسانه نعل اشکن.

3-   افسانه کوه شیراز.

4-   علی مکان.

1- افسانه زن و مرد: در شمال غربی سامان بر دامنة تپه أی چند ردیف سنگ بزرگ و کوچک چنان بچشم می خورد که گوئی گله أی از گوسفند و شتر هستند که خوابیده اند بطوریکه اگر کسی از جریان اطلاع نداشته باشد واز فاصله دور منظره را می بیند گمان می کند گلة گوسفند وشتری را خوابانده اند.

مردم سامان معتقدند که این سنگها گلهٔ گوسفند هستند که در اثر غضب خداوند به سنگ تبدیل شده اند، جریان از این قرار است که زن گله داری مشغول پختن نان بوده و در همین هنگام بچه کوچکش مدفوع می کند زن چند نان بر میدارد تا بچه را پاک کند ولی دو عدد دستمال ابریشمی خداوند از آسمان برایش می فرستد ولی زن دستمالها را برداشته و با نان بچه را پاک می کند در نتیجه خداوند به او غضب می کند و او و شوهر و تمام گوسفندان و شترهای او را سنگ می کند.

این محل را امروزه دره زن و مرد می نامند و هر کس از این نقطه عبور کند یک سنگ به قبر زن و یک سنگ هم به قبر مرد می زند وبه آنان لعنت می فرستد.

2- افسانه نعل شکن: در کوه برمه که در جنوب غربی سامان کشیده شده یک شکاف حاصل شده که کاملا" شبیه پای اسب و نعل است، مردم عقیده دارند هنگامی که حضرت علی (ع) از این نقطه عبور می کرده پای اسبش به کوه می خورد و در نتیجه کوه شکسته، و جای پای اسب در کوه باقی مانده است. این شکستگی چنان منظم و زیباست که گوئی قالبی از جای پای اسب ریخته اند.

3- افسانه کوه شیراز: در مورد کوه شیراز که در 3 کیلومتری غرب سامان واقع است افسانه أی نقل می کنند کهوجه تشبیه این کوه از همین جا ناشی میشود همچنین ثابت می کند که ایلات قشقائی تا سامان بیشتر می آمده اند، چوپانی در این کوه گله هائی داشته که هر روز برای آب دادن آنا را به سرچشمه می آورده و آب می داده، روزی متوجه میشود، که پیشرو گله که بنام (دوبر) نامیده می شود، چند روز است از چشمه آب نمی خورد چوپان در مورد پیدا کردن علت برمی آید تا اینکه می بینید (دوبر) از سوراخ سنگی آب میخورد، چوپان نی هفت بندی که علائم مخصوصی هم داشته وارد سوراخ می کند، اتفاقا" از دست او رها شده و در سوراخ بائین می رود تا اینکه پس از قشلاق چوپان در بازار شیراز نی خود را می بینید و از آن پس معتقد می شود که از زیر کوه تا شهر شیراز آب جاری است و برای همین نی او توسط آن آب به شیراز امده و سپس از آب گرفته شده است و این افسانه را هنوز هم عده أی نقل میکنند و معتقدند که از زیر کوه تا شیراز جریان آبی وجود دارد.

4- افسانه علی مکان: در مشرق سامان دره مصفائی وجود دارد که مردم معتقدند حضرت علی علیه السلام هنگام مسافرت در اینجا توقف کرده شب را مانده است بدین جهت این دره را علی مکان می نامند، البته هیچگونه آثاری وجود ندارد که مؤید این عقیده باشد، روزهای جمعه در اینجا به پختن نذری می پردازند.


معتقدات خرافی

1- هنگامی که عروس را به حجله می آورند میخ آهنی بزرگی را بشدت بزمین می کوبند و معتقدند بدینوسیله میخ زندگی او را محکم کرده اند و زندگی آنان به جدائی نخواهد کشید.

2- وقتی عروس را وارد حجله می کنند بچة پسری را به بغل او می دهند و عقیده دارند بچه اول عروس پسر خواهد شد.

3- موقعی که می خواهند عروس را از خانه پدر به خانه داماد ببرند دو عدد نان و چند تخم مرغ پخته را در دستمالی قرار داده و توسط برادر عروس به کمر عروس بسته میشود تابخانه داماد ببرد و عقیده دارند بدینوسیله خیر و برکت به خانه شوهر خواهد برد.

4- هنگامی که زنی میزاید و در بستر می خوابد یک لنگه گیوه به جلو در اطاق میکوبند و معتقدند که وقتی کسی از راه میرسد و خسته است خستگی خود را به گیوه می دهد و در غیر اینصورت خستگی دچار بچه شده و بچه خفه خواهد شد.

5-اگر کسی ناگهان مریض وی یا شکه شود آتشی روشن کرده و چندین بار بیمار را از روی آتش عبور میدهند و عقیده دارند با این کار بیمار بهبود خواهد یافت.

6- عقیده مردم بر این است که هر کس ستاره ای در آسمان دارد و هنگامی که می میرد ستاره او نیز می سوزد بدین جهت هر گاه شهابی را در آسمان به بینند می گویند کسی مرده و این ستاره اوست که میسوزد.

7- عده ای عقیده دارندکه آب نیز نر و ماده دارد، بدین جهت چندین سال پیش هنگامی که آب یکی از قنوات سامان که بنام (لاغ دم) معروف است بسیار کم میشود عقیده پیدا می کنند که این آب نر و زن می خواهد بنابر این دختری را با ساز و دهل به مظهر قنات آورده اند و او را وارد آب می کنند و در نتیجه آب زیاد جریان می یابد.

8- هنگامی که قالی را می برند (کوجی) آنرا در سر گذر می گذارند و یکی می ایستد تا به بیند چه کسی می آید، اگر پسر یا مرد آمد می گویند زن آبستن پسر می زاید و اگر دختر یا زن آمد می گویند زن آبستن دختر می زاید.

9- روز سه شنبه برای نذر کاچی می پزند و به کاچی سه شنبه معروف است، هفت عدد مغز بادام را در آن می اندازند وبعد از پختن تقسیم می کنند هر یک از این مغز بادامها در سهم هر خانواده ای که قرار گرفت (البته بطور تصادف) باید آن خانواده کاچی به پزد.

10- هنگامی که سگ با صدای ناراحت کننده ای زوزه بکشد کفش را وارونه قرار میدهند و معتقدند که سگ دل درد گرفته و دیگر خاموش می شود.

امیر مسعود بازدید : 54 زمستان 1392 نظرات (0)

مردم سامان را رسم بر این است که، هر گاه کسی مرد، مردم کارهای خود را رها کرده و به تدفین مردگان اقدام میکنند. این کمکها شامل حمل جسد تا غسالخانه و قبرستان، (در موقع حمل جسد هر کس در مسیر باشد باید حتما" چند قدمی به حمل جنازه به پردازد و تشییع کنندگان را همراهی کند) شستشو و عمل غسل دادن، کند قبر و تدفین می باشد، بعد از این در مراسم سوم و هفته و چهلم شرکت میکنند. ضمن اجرای این مراسم مردم به صرف شام و نهار دعوت می شوند، برای تأمین این مخارج شکلی از تعاون دیده می شود.

بدین ترتیب که شرکت کنندگان این مراسم مبالغی پول و یا شیرینی به خانوادة کسی که مرده است کمک میکنند.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 55
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 64
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 99
  • بازدید سال : 347
  • بازدید کلی : 20,009